Badania nieniszczące

Pracownicy wykonujących badania nieniszczące, RTG, wizualne, penetracyjne, ultradźwiękowe, posiadają oni stosowne certyfikaty zgodne z normą EN 9712.

Bądźmy w kontakcie

Thoni Alutec badania nieniszczące (NDT)

Podejmowane w naszym zakładzie starania w zakresie doskonalenia systemów jakości, dotyczą zarówno zatrudnionego personelu, jak posiadanego wyposażenia technicznego. Wszyscy pracownicy wykonujący badania nieniszczące, RTG, wizualne, penetracyjne i ultradźwiękowe, posiadają stosowne certyfikaty zgodne z normą EN 9712. Ponadto dysponują uprawnieniami do wystawiania międzynarodowych certyfikatów z badań.

Badania  nieniszczące stanowią grupę metod badawczych, które dostarczają informacji o jakości produktu, bez konieczności niszczenia go. Dzięki temu można je przeprowadzać na każdej wyprodukowanej części, na różnych etapach (wytwarzanie, eksploatacja, czynności serwisowe, modyfikacje) . Celem prowadzenia badań nieniszczących jest przede wszystkim wykrywanie oraz ocena niezgodności mających charakter nieciągłości materiału.

W naszych odlewniach wykonujemy:

Badanie wizualne (VT)

Jest to podstawowe badanie NDT, pozwalające wykryć nieciągłości występujące na zewnętrznej powierzchni części (metoda powierzchniowa) oraz bezpośrednio ocenić ich wymiary i charakter. Badanie wizualne jest przeprowadzane jako pierwsza spośród wszystkich zaplanowanych do badań metod NDT. Pozwala na wykrycie szeregu niezgodności takich jak: wady kształtu, odstępstwa wymiarowe, niewłaściwy montaż, nieciągłości powierzchni (pęknięcia, pory, podtopienia, przyklejenia itp.), uszkodzenia eksploatacyjne (korozja, erozja zmęczeniowa, nieszczelność itp.).

Metoda ta bezpośrednio wykorzystuje narząd wzroku specjalisty lub wspomagany jest on prostą optyką (lupa, lusterko inspekcyjne). Podstawowym nośnikiem informacji w tym przypadku jest światło.

Ważnym aspektem badań wizualnych jest zachowanie odpowiednich parametrów badania, takich jak: natężenie oświetlenia na powierzchni badanej, kąt obserwacji, odległość obserwatora od powierzchni.

Badania wizualne dzielą się na:

Badania wizualne bezpośrednie  w których istnieje nieprzerwana ścieżka pomiędzy powierzchnią badaną a okiem kontrolera. Techniki bezpośrednie są najczęściej stosowane i mogą wykorzystywać sprzęt pomocniczy taki jak: różnego rodzaju lupy, lusterka, boroskopy lub fiberoskopy. W przypadku kontroli miejsc o ograniczonym dostępie metoda ta nie jest w stu procentach skuteczna.

Badania wizualne pośrednie – dopuszczają istnienie przerwanej ścieżki od obiektu badań do rejestratora, czyli oka kontrolera. Metoda przewiduje stosowanie specjalistycznego i bardzo kosztownego oprzyrządowania. Nowoczesne wideoendoskopy pozwalają na dotarcie do trudno dostępnych miejsc i dokumentowanie procesu badania w postaci zdjęć lub filmów.

Operatorzy zajmujący się wykonywaniem badań VT to personel posiadający certyfikaty EN ISO 9712.

Badania nieniszczące wizualne
Badania nieniszczące wideoendoskopem
Badania nieniszczące
Badania wideoendoskopem
Przykładowe zdjęcia z badania wideoendoskopem.

Badania penetracyjne (PT)  – badania nieniszczące

Metoda penetracyjna należy do jednej z technik badań nieniszczących. Stosowana jest do wykrywania wąskoszczelinowych nieciągłości powierzchniowych. Znajduje zastosowanie w materiałach należących do grupy stali węglowych i stopowych jak również stopów aluminium, miedzi, tytanu oraz ceramiki (za wyjątkiem materiałów porowatych).

Metoda opiera się na zjawisku włoskowatości, dzięki czemu penetrant dostaje się do najdrobniejszych nieciągłości materiału otwartych do powierzchni. Następnie wywoływacz oddziałuje z penetrantem ukazując odpowiednio wskazania.

 

Ogólny schemat przeprowadzenia badania prezentuje się następująco:

  • przygotowanie badanej powierzchni,
  • naniesienie penetrantu na część,
  • usunięcie nadmiaru penetrantu,
  • naniesienie wywoływacza,
  • oględziny,
  • oczyszczenie powierzchni po badaniu.

Standardowy zestaw do badań penetracyjnych składa się z:

  • penetrant,
  • zmywacz,
  • wywoływacz.

Wśród badań wyróżniamy dwie podstawowe techniki:

barwna, gdzie penetranty zabarwione są na czerwono, natomiast ocena wskazań odbywa się przy świetle białym,

Penetracyjne
zdjęcia z użyciem  penetrantu barwnego
Przykładowe zdjęcia wskazań z użyciem penetrantu barwnego.

– fluorescencyjna, gdzie penetranty zawierają barwnik fluorescencyjny, natomiast ocena wskazań odbywa się w zaciemnionym pomieszczeniu i wymaga zastosowania promieniowania UV-A o odpowiednim natężeniu.

zdjęcia wskazań z użyciem penetrantu fluorescencyjnego
zdjęcia wskazań z użyciem penetrantu fluorescencyjnego
Przykładowe zdjęcia wskazań z użyciem penetrantu fluorescencyjnego.

W Thoni Alutec systemy penetracyjne spełniają wymagania norm EN 3452-1 oraz ASTM E1417, operatorzy posiadają certyfikaty EN ISO 9712 oraz EN4179/NAS410.

Badania rentgenowskie (RT)

Metoda rentgenowska należy do metod objętościowych. Pozwala na wykrywanie nieciągłości wewnętrznych i podpowierzchniowych za pomocą promieniowania X oraz gamma. Stosuje się ją podczas procesu wytwarzania, eksploatacji urządzeń przemysłowych w szczególności w złączach spawanych (konstrukcje, rurociągi), odlewach, odkuwkach itp. Metoda ta pozwala na wykrycie w odlewach: pęknięć, jam skurczowych, wtrąceń, pęcherzy gazowych,  porowatości i innych niedopuszczalnych nieciągłości wewnętrznych. Pozwala również na określenie ich kształtu oraz wielkości. Badaniom rentgenowskim podlegają wszystkie metale i ich stopy oraz materiały niemetalowe.

Metoda polega na wykorzystaniu wiązki promieniowania jonizującego w celu zobrazowania struktury materiałowej badanego obiektu. Wiązka promieniowania generowana przez przemysłowe aparaty rentgenowskie (promieniowanie X) lub izotopowe źródła (promieniowanie gamma) jest kierowana na badany obiekt. Następnie na znajdującym się po przeciwnej stronie detektorze utrwalany jest obraz radiologiczny uzyskany w wyniku różnic absorbcji promieniowania przechodzącego przez dany obiekt.

Metody badania:

– radioskopowa w czasie rzeczywistym, gdzie operator swobodnie porusza odlewem usytuowanym pomiędzy lampą i detektorem w celu zaobserwowania obszarów wymaganych do badania. Pięcioosiowy system sterowania daje w tym obszarze bardzo duże możliwości obserwacji pożądanych fragmentów odlewu, a obraz generowany przez detektor jest przesyłany do kabiny sterowania operatora, gdzie bezpośrednio może obserwować nieciągłości występujące w danym miejscu,

– radiograficzna, polegająca na wykorzystaniu błon rentgenowskich, w celu zapisu informacji o przeprowadzanej inspekcji. Wykonuje się je po przez poddaniu krótkotrwałej ekspozycji na promieniowanie błony umieszczonej za badanym obiektem, następnie w wyniku obróbki fotochemicznej, obraz jest wywoływany i utrwalany. Tak wykonane radiogramy są przechowywane zgodnie z wymaganiami zleceniodawcy,

– cyfrowa  (DDA), gdzie, podobnie jak w radiografii klasycznej, badanie polega na wykonywaniu pojedynczych zdjęć badanego obiektu, z tą różnicą, że klisze zastępuję wysokiej rozdzielczości detektor. Obraz jest pozyskiwany poprzez tworzenie od kilkudziesięciu do kilkuset obrazów, które następnie są uśredniane. Pozwala to na uzyskanie wysokiej jakości obrazu, który następnie jest oceniany w specjalnie przygotowanej pracowni. Tak wykonane radiogramy są przechowywane w formie cyfrowej w technologii DICONDE co pozwala na zaoszczędzenie przestrzeni archiwalnej oraz bezstratne przechowywanie danych.

Defektogram
Defektogram
Defektogram
Defektogram
Defektogram
Przykładowe defektogramy uzyskane z różnych metod badania.

Jeśli chodzi o wyposażenie techniczne, stosujemy najnowocześniejszy sprzęt podlegający wymaganemu okresowemu wzorcowaniu. Do badań RTG wykorzystujemy dla przykładu innowacyjną, sterowaną numerycznie, komorę. Wyposażona w 12 osi, umożliwia badanie odlewów o wymiarach 12mx3,5mx4m oraz zapis wyników w postaci numerycznej na CD, DVD, dysku komputera, bądź tradycyjnie na kliszy fotograficznej.

Adres

Thoni Alutec Sp. z o.o.

ul. Przyszowska 1
37-450 Stalowa Wola
Polska

+48 15 814 98 09

Zostaw wiadomość

10 + 12 =

Odlewy aluminiowe dla branży lotniczej

w tym dla producentów samolotów pasażerskich

Thoni Alutec produkuje różnorodne odlewy aluminiowe dla branży lotniczej, w tym dla producentów samolotów pasażerskich. W kontekście tej branży firma oferuje odlewy o wysokiej jakości i precyzji, które spełniają rygorystyczne wymagania dotyczące wytrzymałości, lekkości i bezpieczeństwa.

Komponenty strukturalne: Duże i wytrzymałe elementy konstrukcyjne, które stanowią integralną część struktury samolotu, np. ramy, wsporniki i elementy podwozia. Te odlewy są kluczowe dla zapewnienia stabilności i wytrzymałości konstrukcji.

Części mechaniczne: Thoni Alutec produkuje również mniejsze elementy mechaniczne, które mogą być wykorzystywane w różnych systemach samolotu, takich jak układy sterowania, systemy hydrauliczne, czy napędy.

Komponenty systemów awioniki: Odlewy wykorzystywane w obudowach i konstrukcjach podzespołów elektronicznych, takich jak systemy nawigacyjne i komunikacyjne, które muszą spełniać wysokie wymagania dotyczące precyzji oraz ochrony przed warunkami atmosferycznymi.

Elementy wyposażenia wnętrz: W tej kategorii mogą znajdować się lżejsze elementy, takie jak komponenty foteli pasażerskich, osłony bagażników, czy elementy dekoracyjne, gdzie lekkość i estetyka są kluczowe.

Komponenty turbin i silników: Thoni Alutec produkuje także precyzyjne odlewy aluminiowe, które mogą być używane w silnikach lotniczych, choć głównie jako obudowy i osłony, ze względu na wysokie wymagania dotyczące odporności na temperaturę i ciśnienie.

Wszystkie te komponenty są produkowane z wykorzystaniem technologii odlewania grawitacyjnego, ciśnieniowego oraz precyzyjnego odlewania formowanego na piasku, co pozwala na uzyskanie zarówno dużych, jak i bardzo skomplikowanych kształtów z zachowaniem najwyższej jakości.

You have Successfully Subscribed!

Dostarczamy różnorodne odlewy aluminiowe dla przemysłu śmigłowcowego.



Dostarczamy różnorodne odlewy aluminiowe dla przemysłu śmigłowcowego, spełniając wysokie standardy jakości i precyzji wymagane w tej branży. Produkowane przez firmę komponenty odgrywają kluczową rolę w konstrukcji oraz funkcjonowaniu śmigłowców i helikopterów. Poniżej najważniejsze kategorie odlewów aluminiowych, które Thoni Alutec wytwarza na potrzeby tej branży.

Elementy strukturalne kadłuba: Odlewy te są stosowane w konstrukcji ramy i innych elementów nośnych, które muszą być jednocześnie lekkie i wytrzymałe, aby zapewnić odpowiednią stabilność konstrukcji przy minimalnej masie.

Komponenty układu wirnika: Precyzyjne odlewy aluminiowe mogą być wykorzystywane w elementach mechanicznych wirnika głównego i ogonowego, gdzie kluczowe znaczenie mają wytrzymałość i dokładność, aby zapewnić niezawodną pracę układów nośnych.

Części systemów hydraulicznych i sterowniczych: Thoni Alutec produkuje elementy wykorzystywane w systemach hydraulicznych oraz układach sterowania, które muszą wytrzymywać intensywne obciążenia eksploatacyjne i spełniać normy bezpieczeństwa lotniczego.

Osłony i obudowy elektroniki: Odlewy wykorzystywane do ochrony i mocowania urządzeń elektronicznych oraz systemów awioniki w śmigłowcach, zapewniające ochronę przed wibracjami, wilgocią i ekstremalnymi warunkami atmosferycznymi.

Elementy podwozia: Aluminiowe odlewy są stosowane także w produkcji podzespołów podwozia, które muszą być zarówno wytrzymałe, jak i lekkie, aby zminimalizować masę całego statku powietrznego, a jednocześnie zapewnić jego niezawodność podczas lądowania.

Komponenty wyposażenia wnętrza kabiny: Firma produkuje także odlewy przeznaczone do wyposażenia wnętrz helikopterów, takie jak ramy foteli, uchwyty oraz elementy konstrukcji, gdzie liczy się nie tylko lekkość, ale i estetyka oraz komfort użytkowania.

You have Successfully Subscribed!

Specjalizujemy się w produkcji odlewów aluminiowych dla przemysłu lotnictwa wojskowego



Specjalizujemy się w produkcji zaawansowanych odlewów aluminiowych dla przemysłu lotnictwa wojskowego, dostarczając komponenty, które muszą spełniać wyjątkowo wysokie wymagania dotyczące wytrzymałości, precyzji i odporności na ekstremalne warunki. Dla producentów samolotów wojskowych firma wytwarza szereg kluczowych elementów.

Elementy konstrukcji nośnej: Odlewy stosowane w szkieletach samolotów wojskowych, które muszą łączyć niską masę z wyjątkową wytrzymałością, aby sprostać wymaganiom dotyczącym manewrowości, prędkości i trwałości w wymagających warunkach bojowych.

Komponenty do systemów uzbrojenia: W lotnictwie wojskowym Thoni Alutec dostarcza aluminiowe odlewy wykorzystywane w montażu systemów uzbrojenia, takich jak zasobniki na broń, wyrzutnie pocisków, czy struktury montażowe do systemów celowniczych.

Podzespoły układów napędowych: Wysokowytrzymałe odlewy aluminiowe są stosowane w osłonach i komponentach turbin oraz silników odrzutowych, które muszą wytrzymywać intensywne warunki pracy przy wysokich temperaturach i ciśnieniach.

Części systemów sterowania: Precyzyjne elementy mechaniczne wykorzystywane w układach sterowania i kontroli lotu, zapewniające precyzyjną kontrolę i reakcję w dynamicznych warunkach, charakterystycznych dla misji wojskowych.

Obudowy i osłony systemów radarowych i elektronicznych: Odlewy aluminiowe używane do osłaniania i montowania wrażliwych systemów elektronicznych i radarowych, które muszą być chronione przed wibracjami, zakłóceniami elektromagnetycznymi oraz wpływem środowiska.

Komponenty do systemów chłodzenia i wentylacji: Aluminiowe odlewy mogą być stosowane w systemach chłodzenia silników oraz elektroniki wojskowych statków powietrznych, zapewniając niezawodne działanie nawet w najbardziej ekstremalnych warunkach operacyjnych.

Elementy kabin i kokpitów: Lekkie, wytrzymałe elementy odlewane wykorzystywane do budowy kokpitów i kabin załogowych, w tym ramy, uchwyty czy elementy paneli sterowania, które muszą wytrzymać nie tylko obciążenia dynamiczne, ale także potencjalne skutki bojowe.

You have Successfully Subscribed!

Drony



Wykorzystanie aluminium w konstrukcjach dronów wynika z jego unikalnych właściwości, takich jak lekkość, wytrzymałość, odporność na korozję oraz doskonała obrabialność. Technologia odlewania pozwala na tworzenie precyzyjnych elementów o skomplikowanych kształtach, co jest niezbędne w nowoczesnej inżynierii lotniczej.

Lekkość i wytrzymałość: Drony, niezależnie od przeznaczenia, wymagają konstrukcji o niskiej masie, aby zapewnić wydajność lotu i długość działania na jednym ładowaniu lub jednym tankowaniu paliwa. Aluminium jest idealnym materiałem do tego celu, gdyż jego gęstość stanowi zaledwie jedną trzecią gęstości stali, przy zachowaniu wysokiej wytrzymałości mechanicznej. Odlewy aluminiowe pozwalają na optymalizację masy elementów konstrukcyjnych, takich jak ramy, korpusy czy obudowy systemów elektronicznych, bez kompromisu w zakresie ich trwałości.

Odporność na warunki zewnętrzne: Drony wojskowe i cywilne często działają w ekstremalnych warunkach środowiskowych, takich jak wysokie i niskie temperatury, wilgoć czy kontakt z chemikaliami. Aluminium, dzięki swojej naturalnej odporności na korozję, doskonale sprawdza się w takich sytuacjach. Pokrycie dodatkowym anodowaniem lub innymi powłokami ochronnymi może jeszcze bardziej zwiększyć jego trwałość w trudnych warunkach.

Precyzja i złożoność konstrukcji: Technologia odlewania aluminium umożliwia produkcję elementów o bardzo skomplikowanych kształtach, co jest szczególnie ważne w przypadku dronów wyposażonych w zaawansowane systemy optyczne, sensoryczne czy uzbrojenie. Precyzyjne odlewy umożliwiają integrację wielu funkcji w jednym elemencie, co obniża koszty produkcji i upraszcza proces montażu.

Wykorzystanie odlewów aluminiowych w dronach wojskowych: W sektorze wojskowym odlewy aluminiowe stosuje się w konstrukcji dronów zwiadowczych, uderzeniowych oraz transportowych. Elementy takie jak ramy główne, podzespoły mechaniczne czy osłony aparatury optycznej wykonane z aluminium pozwalają na zmniejszenie masy pojazdu, co przekłada się na jego większą manewrowość i zasięg. Dzięki wysokiej wytrzymałości aluminium drony wojskowe mogą wytrzymywać znaczne obciążenia dynamiczne oraz uderzenia podczas operacji bojowych.

Zastosowanie w dronach cywilnych: W przypadku dronów cywilnych, takich jak te wykorzystywane w rolnictwie, fotografii, geodezji czy logistyce, odlewy aluminiowe stosuje się głównie w konstrukcjach ram, obudów silników oraz innych elementów mechanicznych. Wysoka jakość wykonania i odporność na zużycie sprawiają, że takie drony są trwałe i niezawodne, nawet podczas intensywnej eksploatacji.

You have Successfully Subscribed!

Odlewy aluminiowe odgrywają kluczową rolę w przemyśle kosmicznym



Odlewy aluminiowe odgrywają kluczową rolę w przemyśle kosmicznym ze względu na swoje wyjątkowe właściwości. Aluminium jest lekkie, wytrzymałe i odporne na korozję, co czyni je idealnym materiałem do produkcji elementów konstrukcyjnych rakiet, satelitów oraz statków kosmicznych. Dzięki zastosowaniu zaawansowanych technologii odlewniczych możliwe jest tworzenie precyzyjnych części o wysokiej wytrzymałości.

Thoni Alutec korzysta z najnowszych technologii odlewania, takich jak precyzyjne odlewanie w formach piaskowych i metalowych, umożliwiając produkcję złożonych, wytrzymałych komponentów spełniających najwyższe standardy jakości i bezpieczeństwa.

You have Successfully Subscribed!